Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014

Επανεκκίνηση από παλιές αφετηρίες ;

Γράφει ο Δημήτρης Παπαθανασίου , επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΦΥΣΑΕΙ ΚΟΝΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ» και εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος.
Ένας μήνας και κάτι απομένει για να συμπληρωθεί το θλιβερό αυτό «μεσοδιάστημα» που για να μην ξεχνιόμαστε όρισε ο «Καλλικράτης» για να περάσει στη νέα δημοτική αρχή η διακυβέρνηση του Δήμου και όμως τα πρώτα δείγματα είναι μάλλον αποθαρρυντικά .
Τις επικοινωνιακού τύπου «προσδοκίες» που δημιούργησε η πολυδιαφημιζόμενη, πρωθύστερη της ανάληψης της δημοτικής αρχής, γνωστοποίηση των ονομάτων των δημοτικών συμβούλων που θα αναλάβουν θέση αντιδημάρχου, αντικατέστησε ένας έντονος σκεπτικισμός σχετικά με τις «δεύτερες σκέψεις» και τις τελικές προθέσεις του νεοεκλεγμένου δημάρχου.  
Και αυτό συμβαίνει γιατί :
Ι. Αν και εξάντλησε τα όρια που του δίνει το νομοθετικό πλαίσιο και όρισε οκτώ αντιδημάρχους, προωθώντας μία εικόνα «αποκεντρωμένης» διαχείρισης των δημοτικών υποθέσεων, αποφάσισε μία από τις βασικότερες και πιο νευραλγικές λειτουργίες του δήμου, την άσκηση δηλαδή της πολεοδομικής και κατά συνέπεια περιβαλλοντικής πολιτικής αλλά και της αρμοδιότητας για τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου , να την κρατήσει αποκλειστικά στα δικά του χέρια, διαρρέοντας μάλιστα πληροφορίες για διορισμό «ειδικού εντεταλμένου συμβούλου» ή ακόμα και ενός ή περισσοτέρων (;) άτυπων «ειδικών συνεργατών» που θα διεκπαιρεώνουν ουσιαστικά τις πολεοδομικές και τεχνικές υποθέσεις του Δήμου, χωρίς όμως καμία δημοκρατική νομιμοποίηση....

Και μπαίνοντας στην ουσία των πραγμάτων, διερωτώμαι αυτοί συνεπώς οι «σύμβουλοι» ή οι «συνεργάτες» του κ. Δημάρχου θα συντάξουν και τον προϋπολογισμό των τεχνικών έργων του Δήμου για το 2015 , και αν ναι με ποια κριτήρια και με ποια νομιμοποίηση λίγους μόλις μήνες μετά τις δημοτικές εκλογές , αφού οι ίδιοι δεν θα κατέχουν θέση εκλεγμένου οργάνου του Δήμου.

Τις εισηγήσεις π.χ. στην επιτροπή ποιότητας ζωής και στο δημοτικό συμβούλιο για πολεοδομικά και τεχνικά ζητήματα , θα τις συντάσσει και θα πραγματοποιεί ο ίδιος ο Δήμαρχος ή οι «συνεργάτες» του; Καθώς το δεύτερο αποκλείεται από τον κανονισμό του δημοτικού συμβουλίου η ανάληψη ενός τόσο σημαντικού αριθμού επίπονων καθηκόντων στα χέρια ενός δημάρχου θα σηματοδοτήσει μια ξεκάθαρα «δημαρχοκεντρική» αντίληψη αντιμετώπισης των προβλημάτων σε βάρος τελικά της αποκέντρωσης των αρμοδιοτήτων .

Επειδή εξάλλου οι συνειρμοί είναι εκ των πραγμάτων δεδομένοι και η διαδρομή των προσώπων γνωστή, και επειδή επίκειται αργά ή γρήγορα, η ολοκλήρωση του νέου πολεοδομικού σχεδίου της πόλης και η συνακόλουθη ένταξη νέων περιοχών σε αυτό, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι με αφορμή τον μη ορισμό αρμόδιου αντιδημάρχου για τα πολεοδομικά θέματα και τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή και να συγχωρεθεί εκ μέρους μας ,καμία θεσμική εκτροπή της νέας δημοτικής αρχής από όσα το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών και η πάγια αυτοδιοικητική πρακτική προτάσσουν .

Μπορεί ο κ. Παπαστεργίου να μην εμπιστεύεται κανένα από τους 29 δημοτικούς συμβούλους της παράταξής του, ώστε να αναθέσει σε έναν ή σε μία από αυτούς τον «ευαίσθητο» αυτό τομέα άσκησης της δημοτικής διακυβέρνησης, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι πιθανό να εγκαταλείψουμε ή να υποβαθμίσουμε ως δημοτική παράταξη τις θεσμικές λειτουργίες της τοπικής αυτοδιοίκησης.

ΙΙ. Ο ορισμός δύο αντιδημάρχων αρμόδιων για τους «περιφερειακούς» πρώην Καποδιστριακούς δήμους, χωρίζοντας μάλιστα τα χωριά του δήμους μας σε «βόρειους και νότιους», περισσότερο θα περιπλέξει και θα γραφοκρατικοποιήσει τις διαδικασίες για την επίλυση ζωτικών θεμάτων της περιφέρειας του Δήμου, παρά θα αναδείξει και θα συμβάλλει στην επίλυσή τους .

Παράδειγμα η προσπάθεια για την οικοδόμηση νέου σχολικού διδακτηρίου στα Μεγάλα Καλύβια, θα αποτελέσει αντικείμενο και αρμοδιότητα του αντιδημάρχου που ορίσθηκε υπεύθυνος για το συγκεκριμένο χωριό ή της αντιδημάρχου της αρμόδιας για τα θέματα παιδείας, που έχει προφανώς στην ευθύνη και την εποπτεία της, φαντάζομαι, όλα τα ζητήματα της δημόσιας εκπαίδευσης σε ολόκληρο το δήμο και όχι μόνο στον αστικό ιστό της πόλης ;

Και αν υπάρξει όντως καταμερισμός αρμοδιοτήτων και δεν αντιμετωπίσουμε έριδες και ανταγωνισμούς μεταξύ των αντιδημάρχων (συχνότατο φαινόμενο και στο απώτερο και στο πρόσφατο παρελθόν), που μπορεί κάποιος να συμφωνήσει ότι με κάποια σοβαρή προσπάθεια μπορεί να επιτευχθεί, τότε ποια θα αποτελέσουν τα εργαλεία της άσκησης της δημοτικής διακυβέρνησης για τους δύο αυτούς αντιδημάρχους, αφού ούτε τεχνικές υπηρεσίες θα διαθέτουν, ούτε δημοτικούς υπαλλήλους, πέρα από αυτούς της γραμματειακής υποστήριξης ;

Χωρίς προαπαιτούμενα και χωρίς «εργαλειοθήκη», τέτοιες πρωτοβουλίες, που υλοποιούν ουσιαστικά την προεκλογική «ατζέντα» που ο κ. Ταμήλος είχε εισάγει από το 2010, είναι καταδικασμένες να αποτύχουν και οι δύο εκάστοτε αυτοί αντιδήμαρχοι θα περιορισθούν στο να παίξουν το ρόλο του «τοπάρχη», που θα εξυπηρετεί εφήμερα, ατομικά και ιδιοτελή προσωπικά αιτήματα, ρουσφετολογικού χαρακτήρα .

Με άλλα λόγια, με αυτό το σχεδιασμό ο κ. Παπαστεργίου εγκαθιστά κομματάρχες , τύπου «Γκόρτσου» στα χωριά μας, αμειβόμενους μάλιστα με χρήματα του Δήμου. Μάλλον αλγεινή εικόνα.

ΙΙΙ. Από την άλλη ο ίδιος αυτός σχεδιασμός αποδυναμώνει και υποβαθμίζει τις τρεις πιο σημαντικές κατά την άποψή μου αντιδημαρχίες, αυτές δηλαδή της κοινωνικής πολιτικής, της ποιότητας ζωής - περιβάλλοντος και της καθημερινότητας - καθαριότητας , τοποθετώντας σε αυτές άμισθους αντιδημάρχους , που de facto δεν θα μπορούν να έχουν την καλύτερη δυνατή συμβολή στα τόσο σημαντικά και κατεπείγοντα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν το επόμενο χρονικό διάστημα .

IV. Ας σημειωθεί επίσης ότι στη γειτονική μας Λάρισα ο εκεί νεοεκλεγείς με το ψηφοδέλτιο της Αριστεράς Δήμαρχος μαζί με τον ορισμό των αντιδημάρχων, δημοσιοποίησε ταυτόχρονα τα εκκαθαριστικά και όλα τα φορολογικά προσωπικά δεδομένα του ιδίου, των αντιδημάρχων του, αλλά και των έμμισθων συνεργατών και ειδικών συμβούλων του Δήμου. Η Λάρισα απέχει μόλις 60 χιλιόμετρα , γιατί να μην την μιμηθούμε και στο Δήμο Τρικκαίων;

Είναι ξεκάθαρο όμως και σαφές, ότι ο Δημήτρης Παπαστεργίου με τις πρώτες του αποφάσεις για τον ορισμό των προσώπων στη θέση των αντιδημάρχων που μαζί με τον εκλεκτό του, Γενικό Διευθυντή του Δήμου, θα αποτελέσουν την παντοδύναμη ελέω «Καλλικράτη», Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου, θέλησε αφ` ενός μεν να ισορροπήσει μεταξύ της «δοκιμασμένης» αλλά και παράλληλα αποτυχημένης συνταγής των ανθρώπων που έρχονται από το παρελθόν της αυτοδιοίκησης Ταμήλου που και γνωρίζουν να «χειρίζονται» τη δημόσια διοίκηση αλλά και να ελίσσονται στους διαδρόμους της και του επιδερμικού «νεωτερισμού» εκείνων των προσώπων που χωρίς προγραμματικές δεσμεύσεις και ιδεολογικές παρακαταθήκες θα κληθούν να διαχειριστούν καταστάσεις που δεν θα θυμίζουν σε καμία περίπτωση «εκδρομή στην Κυριακάτικη λιακάδα».

Αφ` ετέρου όμως και πρωταρχικά, ο Δημήτρης Παπαστεργίου θέλησε να χαράξει ένα δρομολόγιο, που διαφαίνεται ακόμα και από την επιλογή αυτών των ίδιων των προσώπων για τις θέσεις των αντιδημάρχων, αλλά και από τη στενή συνεργασία που φρόντισε να αναπτύξει από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων με τον υπουργό εσωτερικών της συγκυβέρνησης Ντινόπουλο, ένα δρομολόγιο το οποίο οδηγεί στην ολοκλήρωση των νεοφιλελεύθερων επιλογών του παλαιότερου αλλά και πιο πρόσφατου παρελθόντος του Δήμου στα Τρίκαλα, επιλογές που γονάτισαν την τοπική αυτοδιοίκηση και την μετέτρεψαν σε «φτωχό συγγενή», μόνο και μόνο για να εφαρμόζει τα μνημόνια και τις πολιτικές της σκληρής λιτότητας για τους πολίτες και τους εργαζόμενους, χωρίς κανένα ίχνος αντίστασης στις εκάστοτε κυβερνητικές και μνημονιακές επιταγές .

Τρίκαλα 13 Ιουλίου 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου